Sunday 11 March 2012

SEJARAH KELAHIRAN RUKUN NEGARA

Kepada 66 kerusi pada tahun 1969. Parti Perikatan telah kehilangan majoriti dua-pertiga dalam Dewan Rakyat .
    Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (AP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.
    Kemuncak terjadinya Peristiwa 13 Mei 1969 Penyokong -penyokong Parti Gerakan telah menyutuk dan menghina orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur.
    Rukun Negara terbentuk akibat daripada Peristiwa 13 Mei, 1969 di mana berlaku rusuhan daripada Peristiwa mengugat keamanan dan keutuhan nagara ketika itu.Ekoran daripada peristiwa tersebut sistem kerajan berparlimen telah di gantung dan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) telah ditubuhkan bertujuan untuk mengembalikan keamanan, menegakkan semula undang-undang negara dan memupuk semangat harmoni serta pecaya mempercayai dalam kalangan rakyat secara berkekalan.
    'Keluhuran Perlembagaan' merupakan prinsip ketiga dalam Rukun Negara yang menekankan perlunya rakyat menerima, mematuhi dan mempertahankan kemuliaan Perlembagaan Negara yang digubal berasaskan sosioekonomi rakyat di Negara ini.

1 comments: